Nie widzimy ich, dlatego nikt o nich nie pamięta. Jedzenie to jedzenie. Powszechnie panuje przekonanie (na przykład w reklamach), że najważniejsza w jedzeniu jest przyjemność, odczucia smakowe, zapachowe i doznania w głowie. Reszta nie ma znaczenia?

 Otóż ma!! Jeżeli to dla Ciebie ważne przeczytaj uważnie. Od tego czy codziennie o to zadbasz, zależy zdrowie i dobre samopoczucie. 

Generalne zasady (żeby nie rozwodzić się niepotrzebnie nad poszczególnymi sposobami przygotowywania i przechowywania): im krótsza droga z grządki, drzewa czy chlewika, do żołądka, tym większa jest wartość przyjmowanych pokarmów. Ważne to ze względu na tło biologiczne warzyw i owoców. Oczywiście ważne też, aby szczególnie warzywa i owoce nie było pryskane (a jak pryskane to porządnie umyte – o tym innym razem) a także były dojrzałe (pełen cykl wegetacyjny).

Miłej lektury.

Ps. Jeżeli materiał Ci się spodoba, polub nasz profil na Facebook-u. Z góry dziękujemy!

Witamina A (retinol)

Źródła witaminy: mleko, masło, mięso, ryby morskie, tran, oleje roślinne, sałata, jarmuż, żółtka jaj, sery. Występuje też w śledziach, winogronach i awokado.

UWAGA: Rozpuszczalna w tłuszczu. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina B1 (tiamina)

Źródła witamin: niełuskane ziarno pszenicy, kiełki zbożowe, płatki owsiane, słonecznik, drożdże, orzechy, groch, fasola, jaja, pieczywo pełnoziarniste, ryby, wątroba, wieprzowina, ziemniaki.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina B2 (ryboflawina)

Źródła witaminy: mleko, jogurt, ser żółty, podroby, pieczywo białe, jaja, drożdże, pieczywo pełnoziarniste, mięso, kiełki zbożowe.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina PP (witamina B3, niacyna lub kwas nikotynowy)

Źródła witaminy: mięso cielęce i wieprzowe, wątroba, makrela, drożdże, chleb biały, chleb pełnoziarnisty, ziarna pszenicy, szpinak, kapusta, groszek, marchew, jabłka, pomarańcza i ziemniaki.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Źródła witaminy: w wątrobie wieprzowej i cielęcej, drożdżach, jajach, mięsie wieprzowym i wołowym, pieczywie białym i pełnoziarnistym, płatkach owsianych, ziarnie pszenicy, szpinaku, marchwi, kapuście.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

 

Witamina B6 (pirydoksyna)

Źródła witaminy: ryby, drób, jaja , soja, orzechy, banany, ziarno pszenicy, płatki owsiane, kasza gryczana, groch, fasola, chleb biały, pieczywo razowe, kiełki, kapusta i ziemniaki.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina B9 (kwas foliowy)

Źródła witaminy: nasiona roślin strączkowych, dynia, orzechy, migdały, warzywa liściaste, szpinak, nać buraków, wątroba, produkty mleczne, kasza jęczmienna.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina B12 (kobalamina)

Żródło witaminy: w rybach, drobiu, jajach, mięsie wołowym i wieprzowym, wątrobie, nerkach, produktach mlecznych, serach żółtych, warzywach zielonych, kiełkach, ryżu i drożdżach.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina C (kwas askorbinowy)

Źródła witaminy: róża dzika, porzeczka, agrest, grejpfrut, cytryna, aronia, truskawki, pomarańcza, malina. Witamina C znajduje się też w warzywach: w papryce (najwięcej żółta i czerwona),porze, cebuli, bobie, groszku, rzodkiewce, brokułach, brukselce, kapuście, rzepie, pomidorze, rabarbarze i natce pietruszki.

UWAGA: Rozpuszczalna w wodzie. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina D

Źródła witaminy: w rybach morskich (śledź, makrela, tuńczyk, sardynka, łosoś, węgorz), pełnotłustych produktach mlecznych, wątrobie i żółtkach jaj.

UWAGA: Rozpuszczalna w tłuszczach. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina E

Żródła witaminy: w olejach roślinnych, kiełkach zbóż, soi, jajach, orzechach. Naturalne witaminy znajdziemy w warzywach kapuścianych, mięcie, szparagach, tranie i pokrzywie.

UWAGA: Rozpuszczalna w tłuszczach. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.

Witamina K

Źródła witaminy: kapusta, szpinak, lucerna, brokuły, sałata, kalafior, soja, groszek, marchew, jogurt, wątroba wieprzowa, chude mięso, żółtka jaj.

UWAGA: Rozpuszczalna w tłuszczach. Bardzo istotne jest pochodzenie w/w produktów.